Sperando di fare cosa utile, rendiamo da oggi  disponibile una nuova pagina del sito, nella quale sono contenute le risposte di ROARS ad alcune fra le domande più frequenti relative all’esercizio VQR e ai problemi che esso pone.

 

 

La pagina è un work in progress in costante aggiornamento e non pretende di essere completa o definitiva.

Potete leggere le FAQ sul VQR a questo indirizzo.

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48 Commenti

  1. L’ideologia di coloro che pretenderebbero che l’economia sia in qualche modo assimilabile ad una scienza naturale è penosa e patetica, dopo 2.500 di storia del pensiero filosofico, ma non sono in grado di affrontare il dibattito in maniera “personalistica” per carenza di adeguata cognizione delle singole posizioni.

    Mi raccomando solo che i nostri GeV siano in grado di stabilire criteri adeguati alla bisogna, e valutare in modo professionale i “prodotti” della ricerca – anche se purtroppo non sono riuscito a capire come lo faranno (pur avendo letto gli ottimi contributi su ROARS).

  2. Per i conflitti di interesse, basterebbe che anche le associazioni europee degli economisti adottassero quanto deliberato dall’Executive Committee della American Economic Association. Chiunque sarebbe in tal modo messo in condizione di valutare se quanto scritto o detto da un economista sia espresso in nome della “verità scientifica” o di altre più prosaiche “verità.” Riporto il testo:

    At its meeting today, the Executive Committee of the American Economic Association adopted
    extensions to its principles for authors’ disclosures of potential conflicts of interest in the AEA’s
    publications. The added principles are:
    (1) Every submitted article should state the sources of financial support for the particular
    research it describes. If none, that fact should be stated.
    (2) Each author of a submitted article should identify each interested party from whom he or she
    has received significant financial support, summing to at least $10,000 in the past three years,
    in the form of consultant fees, retainers, grants and the like. The disclosure requirement also
    includes in-kind support, such as providing access to data. If the support in question comes with
    a non-disclosure obligation, that fact should be stated, along with as much information as the
    obligation permits. If there are no such sources of funds, that fact should be stated explicitly. An
    “interested” party is any individual, group, or organization that has a financial, ideological, or
    political stake related to the article.
    (3) Each author should disclose any paid or unpaid positions as officer, director, or board
    member of relevant non-profit advocacy organizations or profit-making entities. A “relevant”
    organization is one whose policy positions, goals, or financial interests relate to the article.
    (4) The disclosures required above apply to any close relative or partner of any author.
    (5) Each author must disclose if another party had the right to review the paper prior to its
    circulation.
    (6) For published articles, information on relevant potential conflicts of interest will be made
    available to the public.
    (7) The AEA urges its members and other economists to apply the above principles in other
    publications: scholarly journals, op-ed pieces, newspaper and magazine columns, radio and
    television commentaries, as well as in testimony before federal and state legislative committees
    and other agencies.

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